Mamma + Björn = Sant.

JAG HADE PRECIS KOMMIT UT UR DUSCHEN och stod där huttrandes och tryckt mot det stora elementet - såsom jag oftast börjar mina vintermorgnar här i Forsvik - när jag plötsligt möts av välbekanta toner. Först känner jag inte alls igen det; jag kopplar inte alltid så snabbt på morgonen; men efter ett par sekunder slår det mig och jag utbrister förvånat:

BJÖRN ROSENSTRÖM?!


SÅ FÖRVÅNAD OCH FÖRVIRRAD KÄNDE JAG MIG att jag glömde bort hur mycket jag var upptagen med att frysa helt ihjäl, brottades en stund med den omöjliga toadörren och snubblade ut i hallen. Ser åt höger. Ser åt vänster. Ser rakt fram.

VEM I HELSKOTTA ÄR DET SOM LYSSNAR PÅ ROSENSTRÖM!?


JAG BLIR TOTALSTUM när jag plötsligt - och helt utan förvarning - får syn på min mamma inne i vardagsrummet. Dansandes! Till Björn Rosenström! Min mamma? Bilderna stämmer inte riktigt överrens i mitt huvud - senast jag någonsin hörde Rosenström spelas i detta hus.. Det minns jag inte ens, men jag har bestämt för mig att det var i samma veva som han fick sitt genombrott här bland alla Eddie Medusa-fan; Ronny-och-Ragge-look-alikes med sina EPA-traktorer (de var nämligen inte gamla nog för en riktig raggarbil ännu) och snusprillor. Jag har ännu mer bestämt för mig att mamma inte alls tyckte om hans texter - barnsliga har jag för mig hon brukade beskriva dom.
Så kan ni förstå min häpnad och totala chock när jag helt sådär ser henne studsa runt och svänga på höfterna till den tidigare barnsliga musiken?

Jag: Men vad gör du?!
Mamma: Tycker du inte det är härligt?
Jag: VA!?
Mamma: Ja, man blir så glad! Tycker du inte?
Jag: Asså... va är det med dig?
Mamma: Vadå? Inget - tycker bara musiken är härlig.
Jag, förvirrat skrattandes: Sen NÄR?
Mamma: Vadådå?
Jag: Nämen.. Rosenström?
Mamma: Ja?


SKA MAN SKRATTA ELLER GRÅTA i ett sånt här fall? Har min mamma alltid varit hemligt kär i Rosenström? Eller genomgår hon nu någon medelålderskris? Eller har hon bara fått ett hårt slag mot huvudet?



Edit: Senare dansades det även till Heman Hunters & Stefan Sundström... Okey! Den som har kidnappat min mamma och ersatt henne med en Dansande Alien - vi ska prata allvar du och jag! Vad har du gjort med mamma? Vem är det som dansar däruppe? Och snälla - får vi behålla henne? Till jul i alla fall?
Hör av dig. Jag väntar på svar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0